I-Ur-och-Skur_logo_PMSIdén i I Ur och Skurs pedagogik är att barns behov av kunskap, rörelse och gemenskap tillfredsställs genom vistelse i naturen. Grunden är friluftsliv, utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande.
 Ett förhållningssätt i pedagogiken är att agera utifrån en värdegrund som innefattar hur barnen är och lär. Barnet är hela tiden i centrum.

Ledarna strävar efter

  • att se till barnets olika utvecklingsnivåer
  • att vara nära barnet för att se dess behov, erfarenheter och förmågor
  • att förstå att barnen lär på olika sätt och under olika betingelser

I naturen blir mötet med den nya omgivningen en plats för aktivt sökande. Barnen tar initiativ och är aktiva i sin lek- och lärsituation. I Ur och Skurs ledare är barnens vägledare och följeslagare.

Mål

I Ur och Skurs mål är att, med läroplanerna (Lgr 11 och Lpfö-98) som grund, ge barnen

  • kunskap om naturen och förmedla naturkänsla
  • ett ekologiskt synsätt och därmed skapa miljömedvetenhet
  • kunskap om hur man uppträder i naturen och respekterar allemansrätten
  • stimulans i hela sin utveckling genom att använda naturen
  • möjlighet till rörelse och gemenskap på ett lustfyllt sätt i naturen
  • grunden till ett livslångt intresse för friluftsliv.

Varför ska man välja i ur och skur?

”Barn behöver krypa, klättra, känna saker med händerna.
Det vilda måste tillåtas i barns liv.”

– Malin Bergström, Barnpsykolog, tidningen Filter

Vilka fördelar har I Ur och Skur jämfört med traditionell förskole- och skolverksamhet? Här är några argument utifrån barnets/elevens respektive förälderns perspektiv.

För barnen/eleverna

  • Grunden ges till ett aktivt liv genom friluftsliv och olika friluftsaktiviteter.
  • Tid och utrymme för fysisk rörelse. Rörelse som ger glädje.
  • Fin- och grovmotorisk övning och utveckling vilket leder till god kroppsuppfattning och en ökad självkännedom.
  • Hälsan stärks; friskare, tränar muskler och blir fysiskt starkare.
  • Solljuset påverkar vakenheten, hjärnans utveckling och ger vitaminer, barnet blir piggt och vaket.
  • Möjlighet till reflektion, ro och avkoppling, mindre stressad, vilket är en grund till att lättare att ta till sig kunskaper och lättare till koncentration. Kreativiteten utvecklas, i leken, i att undersöka och upptäcka.
  • Genusneutralt i skogens lekar och aktiviteter.
  • Färre konflikter med kamraterna då utrymmet är större och barnets egen fantasi bestämmer vad naturföremålet föreställer.
  • Får möjlighet till att skapa en naturkänsla och ett naturintresse genom positiva naturupplevelser under olika förutsättningar året om. Lär om allemansrätten.
  • En miljömedvetenhet som utvecklas genom åren. Förstår möjligheten till att påverka det som sker.
  • Empatisk- och socialutveckling; ta hand om och vårda, hjälpa varandra, lösa uppgifter tillsammans med andra.
  • Möjligheter att koppla ihop teori och praktik. Lära med alla sinnen ger fördjupad kunskap, sinnena minns kunskapen.
  • Se helheter och sammanhang arbeta ämnesövergripande.
  • Bildar begrepp och grundlägger matematiskt tänkande, lär i autentiska miljöer.

För föräldrarna

  • Aktiva, kreativ och glada barn
  • Friska och starka barn
  • Barn som utvecklar en lust till lärandet
  • Möjlighet att idka olika sorters friluftsaktiviteter tillsammans med sina barn
  • Möjlighet till kunskaper om natur och friluftsliv och chans att utveckla sitt eget friluftsliv
  • Mer miljömedvetna genom barnens påverkan
  • Möjlighet att delta i verksamheten och att stödja verksamheten på olika sätt
  • En nära kontakt med ledarna som har en nära kontakt med ditt barn
  • Välutbildade ledare